Een tijdje terug zag ik de mogelijkheid om een fotoboek van Saal Digital te testen en omdat ik als paardenfotograaf altijd nieuwsgierig ben naar verschillende soorten fotoafdrukken, kon ik deze natuurlijk niet laten liggen. Met de software van Saal was ik al bekend, omdat ik bij hen regelmatig wanddecoraties voor klanten bestel. Toen ik eenmaal de foto's had uitgezocht was het boek ook zo klaar en kon ik hem dezelfde avond nog bestellen.

De levering duurde ongeveer een weekje en dat vind ik een prima levertijd! Het is heel begrijpelijk dat zo'n heel fotoboek er niet binnen een dag is. Het boek was ook goed en stevig verpakt. dus pluspunten voor Saal! Toen ik hem uitpakte was ik gelijk onder de indruk door de mooie voorkant van het boek, dit was namelijk geen 'normale' voorkant maar een met acrylglas. De cover van 5 mm dik acrylglas zorgt voor prachtige kleuren en geeft een extra touch aan het boek

Het Professional Line fotoboek

Toen ik het boek opensloeg, was ik niet meteen super enthousiast. Er was keuze uit 3 soorten papier en ik heb hierbij gekozen voor het High-end matte fotopapier. Precies wat ik zocht! Een matte, maar gedetailleerde weergave van mijn foto's. Ik hou zelf niet zo van de spiegeling in een fotoboek, dus dit papier moest me helpen. Ondanks dat het de duurste papiersoort was, had ik achteraf misschien liever een ander gekozen. Het papier voelde 'goedkoop' (terwijl dat het dus helemaal niet is) en sommige kleuren werden raar weergeven.

Ik heb allerlei foto's in het boek gestopt! Met felle kleuren, wat rustigere tinten en ook 2 blackfoto's. Bij dat laatste ging het helaas even mis, want door deze foto's loopt over de gehele breedte van het boek twee lichte lijnen. Ook wanneer je de lijnen wegdenkt, is het papier niet helemaal perfect zwart wat ik wel heel jammer vind.

De rest van de foto's is gelukkig wel heel mooi van kleur en ook de binding van het boek vind ik heel mooi gedaan. De foto's liggen mooi plat, waardoor je ook echt de hele foto ziet en er niets in het midden verdwijnt.

Aan de linkerkant zijn de 2 lichte strepen goed te zien

Conclusie

Ondanks dat er hele mooie platen tussen zaten, bestel ik dit boek niet weer opnieuw. Ik heb eerder boeken bij Saal Digital besteld, die niet van de Professional Line waren maar ik stiekem veel mooier vond! Wanneer ik dus weer een boek maak, zal ik persoonlijk kiezen voor de gewone fotoboeken. Deze zijn een stuk goedkoper en naar mijn idee net zo mooi, of misschien wel mooier!

Natuurlijk wil ik Saal Digital heel erg bedanken voor het mooie boek dat ik mocht testen! Ik ben al een aantal jaren een hele tevreden klant, en dit blijft voorlopig ook zeker nog zo!